چند روزی است که در همه محافل مخصوصا محافلی که حضور جوانان و نوجوانان علاقه مند به بازی در آن بیشتر است یک بحث واحد سر زبانها میچرخد و آن هم بحث بر سر بازی پوکمان گو ( Pokemon Go ) است، بازیای که اگر چه زمان زیادی از انتشار آن نمیگذرد اما آنقدر مشهور شده که برخی آن را به عنوان پدیدهای در حوزه بازیهای ویدئویی مینامند.
این بازی برای پلتفرم موبایل عرضه شده و به شیوهای زیبا و اعجاب انگیز دنیای مجازی را به دنیای واقعی پیوند زده است. اگر آشنایی با این بازی ندارید بد نیست بعد از خواندن این مقاله سری به سایتهای مختلفی که معرفی کاملی از این بازی ارائه دادهاند بزنید شاید شما هم به جمع عظیم کاربران آن پیوستید.
Pokemon Go رؤیای تعبیر شدهی بازاریابان
اما به طور خلاصه توضیحی درباره این بازی برایتان ارائه میدهیم. در این بازی شما باید در محیط واقعی قدم زده و مسیرهای مختلف را طی کنید در هر منطقهای که شما حرکت میکنید ممکن است تعدادی پوکمان وجود داشته باشد و شما باید با ابزارهای مختلفی که بازی در اختیارتان قرار داده آنها را شکار نمایید.
از نکات جالب این بازی این است که کاربران زیادی را رو در روی هم قرار میدهد و سبب این اتفاق این است که شما در محلهایی مثل باشگاهها و یا ایستگاههای پوکمان ممکن است با افراد دیگری که به آن محل مراجعه نمودهاند رو به رو شوید.
شرکت نینتندو، کمپانی عرضه کننده این بازی شگفت انگیز اعلام نموده که استقبال بی نظیر مردم از این بازی باعث افزایش سهام این شرکت به میزان ۵۰% شده است و به همین سبب این کمپانی قصد دارد با ارتقا دادن سرورهای خود امکان انجام این بازی در ۲۰۰ کشور دیگر را نیز فراهم نماید.
Pokemon-Go
چندی پیش وب سایت Marketing Tech News در مقالهای عنوان نموده است که بازی پوکمان گو ( Pokemon Go ) ظرفیتهای ویژهای به منظور بازاریابی داراست. همانطور که گفتیم یکی از ویژگیهای این بازی حضور در محیط واقعی جامعه است که سببب بعضی گردهماییها در محیطهایی خاص میگردد و این میتواند برای صاحبان کسب و کار در آن منطقه یک تلنگر مفید باشد.
یکی دیگر از نقاط مثبت این بازی وجود Pokéstop هاست، مکانهای فیزیکی که کاربران برای شکار پوکمانها در آن جمع میشوند و نکته خارق العاده این است که شما میتوانید یک فرم درخواست آنلاین را پر نمایید و در خواست دهید که مثلا رستوران،کافی شاپ و یا فروشگاه شما به عنوان یک Pokéstop در نقشه بازی تعریف شود و پس از آن بنشینید و منتظر تعداد زیادی از علاقه مندان به این بازی باشید که در محل کسب و کارتان گرد هم میآیند و کاسبی شما حسابی رونق پیدا میکند. پوکمان در واقع نقطه عطف بازاریابی آنلاین و بازاریابی سنتی یا بازاریابی آفلاین است که این دو را به هم گره می زند.
بازاریابی موبایلی
یکی دیگر از مکانهای مطرح در نقشه Gymها هستند محلهایی فیزیکی که مثل Pokéstop میتوان در آن نیز جمع شده و به رقابت و مبارزه پرداخت و این نیز یعنی شما میتوانید بازهم محل کارتان را به وسیله همان فرم اینترنتی برای Gym شدن پیشنهاد دهید و به کسب و کارتان رونق دهد.
البته این بازی هنوز هم ظرفیتهای ویژهای برای رونق کسب و کارها دارد و باتوجه به اینکه هنوز در ابتدای راه به سر میبرد به نظر میرسد آینده درخشانی را برای بازاریابان و کسب و کارهایی که به آن بها میدهند رقم بزند.